Hvordan har jeg det?
Verktøy for samtale med barn
Sammentavlen er et hjelpemiddel i samtaler mellom fagpersoner og barn. Fem enkle spørsmål gir deg raskt et overblikk over hvordan barnet har det på ulike arenaer.
Sammentavlen er et hjelpemiddel i samtaler mellom fagpersoner og barn. Fem enkle spørsmål gir deg raskt et overblikk over hvordan barnet har det på ulike arenaer.
Hvordan har jeg det med meg selv? På skolen? Med venner? Hjemme? Og ikke minst: Hjelper det vi gjør sammen? Disse fem enkle spørsmålene er kjernen i Sammentavlen, som er designet for å være til hjelp i samtaler mellom fagpersoner og barn.
Svarene gir et raskt overblikk over hvordan barnet har det på viktige arenaer, og kan avdekke ulike behov i tilknytning til behandling av helseplager og andre problemstillinger. Tavlen gjør det enklere å følge med på effekten av tiltak og behandling, og ivaretar samtidig barnets rett til medvirkning.
Sammentavlen er laget for et bredt spekter av faggrupper som i ulike sammenhenger har samtaler med barn. Den egner seg blant annet for sosiallærere, rådgivere i skolen, helsesykepleiere, skolehelsetjenesten, psykisk helsetjeneste i kommunen, BUP og fastleger.
Tavlen kan henges på veggen, legges på bordet og enkelt tas med overalt. Den er intuitiv å ta i bruk og tilfredsstiller kravene til feedbackverktøy i nasjonale retningslinjer. Barnet kan selv ta initiativ til å bruke den og spontant formidle sine opplevelser.
Tavlen er et utgangspunkt for samtale og har ingen svar i seg selv. Tavlens utforming, farger og symbolbruk er vennlig og tydelig, og inviterer barnet til å uttrykke seg ved bruk av den.
Tavlen har fem spørsmål under overskriften «Hvordan har jeg det?»: Hvordan har jeg det med meg selv? Hvordan har jeg det på skolen? Hvordan har jeg det med venner? Hvordan har jeg det hjemme? Hjelper det vi gjør sammen? Svarene på disse spørsmålene gir et overblikk over situasjonen på de viktigste arenaene i barnets liv.
Til hvert spørsmål medfølger en magnetfigur. Under hvert spørsmål går en linje med bølgedaler, topper og bunner. Til venstre for hver linje er et trist fjes, til høyre for linjen er et smilefjes. Nederst på tavlen er en skala fra 1 til 8. Barnet viser hvordan det har det ved å plassere figuren på det punktet på skalaen som ligger nærmest slik barnet selv opplever sin situasjon.
Skalaen på tavlen korresponderer med et tilhørende verktøy i Excel, der fagpersonen kan loggføre barnets svar. Gjennom å kombinere bruken av tavlen med verktøyet i Excel, har fagpersonen mulighet til å systematisere svarene over tid og slik danne seg et mer fullstendig inntrykk av barnets situasjon. Loggføringen krever ingen forkunnskaper og kan tas i bruk umiddelbart. En enkel bruksanvisning for skalering av grafer og tabeller følger også med.